Google Tagmanager wordt een steeds bekender begrip in de online marketing wereld. Steeds meer online marketeers maken hier gebruik van. Weet jij nog niet wat Google Tag Manager inhoudt? Met dit artikel help ik je op weg.

Waarvoor dient Google Tag Manager

Google Tag Manager is een handige en gratis online tool van Google dat er mede voor zorgt dat je minder de hulp van een webdeveloper hoeft in te schakelen. Via de online tool kun je zelf gemakkelijk stukjes codes plaatsen in je website. Via Google Tagmanager kun je onder andere voor de volgende tools stukjes codes in de website installeren;

  • Google Analytics
  • Hotjar
  • Conversies meten via Google Ads
  • Facebook pixels

Natuurlijk zijn er nog veel meer tools waarmee via Google Tagmanager een stukje code geïnstalleerd kan worden, de bovenstaande zijn vooral de meest gebruikte door marketeers. Daarnaast is het ook mogelijk om klikken te meten op belangrijke buttons, zoals bijvoorbeeld het telefoonnummer. Op deze manier is het dus mogelijk om te meten hoe vaak er op het telefoonnummer wordt geklikt door bezoekers. Meten = weten en hoe meer relevante data je hebt des te beter je jouw website kan optimaliseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe installeer ik Google Tagmanager?

Wanneer jouw website op WordPress draait is Google Tagmanager eenvoudig te installeren. Ikzelf gebruik de plug-in ‘Google Tag Manager for WordPress’ van Thomas Geiger. Bij deze plug-in hoef je alleen maar de GTM ID in te vullen en jouw website is gekoppeld met Tagmanager. Een Google Tagmanager account aanmaken is vrij eenvoudig en geheel gratis. Wanneer je een account aanmaakt krijg je het onderstaande te zien.

In figuur 1 staat aangegeven waar de GTM ID te vinden is, deze dien je te kopiëren en in te vullen in de Tagmanager plug-in van jouw WordPress website.

Vul bij de zwarte streep de GTM ID in en zorg dat de Container code placement op ‘Codeless injection’ staat. Wanneer dit goed is uitgevoerd is jouw website gekoppeld met Google Tagmanager.

 

 

Google Analytics installeren met Google Tagmanager

Wanneer Google Tagmanager succesvol is geïntegreerd met jouw website is het nu mogelijk om codes te plaatsen in de website. Google Analytics is vaak één van de eerste online marketing tools die marketeers gebruiken voor een website of webshop.

Om te beginnen maken we een ‘Tag’ aan. Klik rechts op Tab -> Tabconfiguratie -> Google Analytics – Universal Analytics. Als je dit goed heb gedaan kom je op de onderstaande scherm terecht.

De trackingtype moet op ‘paginaweergave’ staan. Kies vervolgens voor een nieuwe variabele, hier kun je jouw Tracking-ID invullen van Google Analytics. Deze is te vinden bij jouw Google Analytics account. Vervolgens dien je een trigger in te stellen. Klik op de trigger en kies voor ‘All Pages’ en vervolgens opslaan. Wanneer dit allemaal op de juiste manier gedaan is zijn alle stappen voltooid, nu alleen nog testen of alles werkt.

Ga terug naar de homedesk en klik op verzenden. De verzend button is in de zelfde hoogte te vinden als waar de GTM ID staat. Klik dus op verzenden en vervolgens publiceren. Ga vervolgens terug naar de werkruimte en klik op voorbeeld om te kijken of het succesvol is geïnstalleerd. Wanneer je op voorbeeld heb geklikt dien je naar de website te gaan waarop Tagmanager is geinstalleerd en refresh je die. Vervolgens krijg je onderstaande te zien.

 

 

 

 

 

Als er staat ‘Fired 1 time(s)’ betekent het dat het succesvol is geïnstalleerd. Voor de zekerheid kun je ook naar jouw website gaan en controleren via analytics of daar 1 bezoeker wordt weergeven.

 

Zijn alle stappen succesvol doorlopen? Gefeliciteerd! Je hebt je webbouwer nu niet meer nodig voor het installeren van codes op jouw website.