Sla over naar de inhoud

Online adverteren, welke mogelijkheden zijn er?

Steeds meer bedrijven kiezen online adverteren boven de traditionele advertenties in kranten of bushokjes. Via diverse platformen is het mogelijk om te adverteren, afhankelijk van de doelstelling kies je de geschikte platform om jouw bedrijf te promoten. In dit artikel lichten wij een aantal platformen toe waar je op kunt adverteren.

Adverteren via Google search advertising (SEA)

De bekendste en ook de grootste inkomstenbron van de zoekmachine bedrijf is adverteren via hun zoekmachine. Het platform van Google heet Google Ads en een account aanmaken is gratis. Nieuwe gebruikers krijgen ook eenmalig 75 euro gratis tegoed wanneer er 40 euro is uitgegeven. Via dit platform wordt er geadverteerd om bovenaan de pagina te komen. Je herkent het misschien wel bij jezelf wanneer je iets opzoekt in de zoekmachine, dan kijk je nooit verder dan de eerste pagina. Het is daarom cruciaal om op de eerste pagina te komen van Google.

Een advertentie maak je dus via het Google ads platform hierop maak je een campagne, stel je advertentiegroepen in en een advertentie. Jouw advertentie wordt weergeven in de zoekmachine op basis van zoekwoorden die jij opgeeft bij jouw advertentie. Stel jij verkoopt bijvoorbeeld spaarlampen dan geeft je als zoekwoord ‘spaarlamp kopen’ op. Wanneer iemand dan via de zoekmachine spaarlampen kopen intypt wordt jouw advertentie op de eerste pagina weergeven. Of jouw advertentie wordt weergeven is ook afhankelijk van het budget dat je voor jouw campagne kiest. Er adverteren namelijk meer bedrijven wellicht op dit zoekwoord.

Het grote voordeel van deze advertentie methode is dat er alleen betaald wordt per klik, dus er gaan alleen kosten van het budget af wanneer iemand op de advertentie heeft geklikt. Deze methode van adverteren is erg gericht omdat de potentiële klant al op zoek is naar de product of dienst waar jij voor adverteert. Daarnaast kun je de advertentie nog specifieke en gerichter maken door leeftijd, tijdsplanning, locatie en meer in te stellen zodat alleen jouw doelgroep op de advertentie kan klikken en het budget maximaal benut wordt.

Adverteren via Facebook

Facebook kent meer dan 10,1 miljoen gebruikers (Marketingfacts, 2019) een groot platform dus voor veel bereik. Het grote voordeel van adverteren via Facebook is dat interesse gemeten wordt van hun gebruikers. Facebook probeert relevante advertenties te tonen op basis van pagina’s die gebruikers volgen en berichten die zij leuk vinden. Je kunt dus via Facebook een heel gedefinieerde doelgroep bepalen om zo het maximale uit je budget te halen. Bij het adverteren via Facebook geef je een budget per dag op die jij wilt uitgeven en de looptijd ervan. Er wordt dus nooit meer van je rekening afgeschreven dan het budget dat jij heb opgegeven.

Op basis van het opgegeven budget en de doelgroep die is samengesteld toont Facebook het aantal gebruikers die je met dit bericht kunt bereiken. Let op! Het is dus geen zekerheid dat Facebook gebruikers op jouw advertentie gaan klikken. Het advertentiebericht moet ook opvallen in de tijdlijn van de gebruiker. Ook het voordeel of de oplossing dat het product of dienst biedt moet duidelijk zichtbaar zijn anders scrolt jouw doelgroep gewoon verder.

Facebook pixel

Er is vast wel is een advertentie in jouw Facebook tijdlijn verschenen van een bedrijf waarbij jij de website recent hebt bezocht, toevallig? Nee! Via Facebook pixel kunnen bedrijven zien op welke pagina’s van jouw website Facebook gebruikers geweest zijn. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een product in het winkelmandje heeft gedaan maar uiteindelijk toch de pagina heeft verlaten zonder een aankoop te doen, kun je instellen dat de Facebook gebruiker een advertentie te zien krijgt over het product dat hij in het winkelmandje had gedaan op jouw website. Op deze manier kan de potentiële klant toch nog een aankoop doen. Om hier gebruik van te maken moet de Facebook pixel code op alle pagina’s van de website geplaatst worden. Dit moet een web bouwer voor je doen maar het is ook mogelijk wanneer er gebruik wordt gemaakt van Google Tagmanager.

Adverteren via LinkedIn

LinkedIn advertenties wordt vaak gebruikt voor het bereiken van bedrijven. Om te kunnen adverteren via LinkedIn is er een bedrijfspagina nodig, deze is gratis en heel eenvoudig zelf aan te maken. Een bedrijfspagina is zeker ook aan te raden als je jouw bedrijf in de kaart wilt zetten bij jouw netwerk op Linkedin. Bij het adverteren via Linkedin heb je de keuze uit twee advertentie mogelijkheden:

  • In de tijdlijn verschijnen van Linkedin gebruikers (sponsored content)
  • Banner die bijvoorbeeld bij het profiel wordt weergeven (ads you may be interested in)

Net zoals met Facebook kun je bij linkedin je doelgroep instellen. Ook bij dit kanaal bepaal je zelf het budget. Er is de mogelijkheid om of per klik te betalen, net zoals bij Google Ads. Of per duizend impressies hierbij betaal je dus elke keer wanneer de advertentie duizend keer bekeken is geweest.

Published inOnline marketing